Kalau diikutkan lagi dua semester aku abis dah studi. but when my cikgu yang dihormati said...'Apa sebenarnya yang wani belajar di UPC?'.. memang 2 juga yang aku tanya kat diri, kadang-kadang fikir this kind of enviroment tidak membantu aku. Enviroment itu adalah input kepada perlakuan.... so, how human can bring out their total behavior kalau cam ni.. huuu, aku tanya soalan itu kepada diriku baa.. Tapi tanya kat diri, tidak terjawab juga. Banyak dengar bab cite cikgu2 kat sekolah... 'U'll know if u are teacher....', ayat 2 jak aku dapat.. so, what kind of teacher should to be for student skng ni???... Betulkah student angkat kepala sebab tahu Education`s rule until 17??. Besarnya tanggungjawab seorang guru.

Next week start dah buat program, Iwan gtau aku cam 2. adoi.. mudah2an cepat jak masa berlalu. kadang2 x sanggup tunggu kat kolej ni.. hoho. kang ayat x bersyukur g yang kuar kalau orang dengar aku kata cam ni.
Ambik Bahasa Spain komunikasi dua... huuu, x ingat dah apa aku belajar sem satu.. but, it`s nice to learn with seniorita again. I talked with someone today, ada lagi orang berfikiran seperti ini..... kata, orang borneo tinggal dalam hutan dan rumah panjang, hoho.. nasib bek dia x kata tinggal atas pokok cam yang pernah aku dengar sebelum ni juga. ahahaha.. Just, aku kesian cara dia berfikir. Abislah Sabah kalau kena teroka hutan...hohoho.

kaunseling???, aku x nafikan belajar subjek ni agak menarik. Tapi, jika aku tanya diri sendiri... kalau aku berhadapan dengan masalah.. x berani aku jumpa kaunselor..hoho. padahal aku tahu sangat, kaunseling dekat Malaysia ni ada undang2 etika dan boleh disaman. Satu2nya negara yang mengamalkan etika dan undang2 kaunseling kot... atau, sebab masyarakat barat lebih beretika dan x memerlukan kod etika kerana cara hidup mereka beretika??. sepatutnya kita belajar dari itu.. memang semua karier ada etika.Pandang orang semasa orang itu sedang bercakap itu adalah etika, tapi beretika tidak semestinya bermoral... my lect said, kaunseling ni tidak menekan.. huuuu, tersilap aku... memang sumtym it`s felt pressure. My lecture said, bukan semua kita kena lalui sebagaimana yang klien sudah lalui.. Hanya dengan menggunakan teori.. we can read people.. so kena smart.. how the way the look us, the way they talk to us.Persoalan klien mungkin adalah idea, soalan ini menbayangkan teori.

Belum pun seminggu aku menapak g kuliah. huuu, hati cam x kuat jak.Tym bcite ngan ckgu... mungkin aku baru cite sikit, perkara yang aku kata dah boleh terima dengan baik. tapi, it`s feel hurt. Maksudnya tenaga psikik aku digunakan berlebihan lagi.hoho.. urm, kadang2 terfikir kat mimi. Kalau mimi ada, mungkin bertambah satu sebab lagi untuk aku ketawa dengan baik. adusssssssssssssssssssssss.......... betapa x bestnya menjadi dewasa. Aku terlupa tanya soalan 2 kat Chitra tym kat Airport dat day, tetiba muncul pulak Ronny yang mengaku hensem itu. Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaamanya x jumpa dorang. terbayang2 gak wajah dorang tym sekolah rendah.Hehe.. rindunya.. terfikir mo undur masa kalau berasa letih.

Aku dengar cite, bahasa kadazandusun dah ada kat UPC. tp, x g pun tanya2.. cite bab Dusun ngan bapa, felt weird lak when  i talked about bunun`s people before. my lovely dad said it`s was Ausun.. if im not wrong la.. ada buku 2 kat umah, tapi langsung x sentuh menatang 2.. bila belajar silang budaya ni.. terasa cam berkesudahan yang menarik jak bunyi. Ahahaha.. Uuuummm, i think... i saw that senior today... huu LANTAK la.. 

Ckgu yang dihormati kata, aku belum pun tamat kisah kat U, kat skul nanti lagi la macam2 kisah doraemon bakal melanda. Huu, seumpamanya dikehendaki untuk menderita jak bunyi, aku tahu... nilainya adalah kepuasan untuk membantu..... tp, Why?? sumtym this case brings ur to punishment.. terasa cam dijatuhi hukuman mati mandatori jak bunyi. nge3. that why... lecture said... jangan bertindak bersendirian. Aku setuju juga... kaunselor perlu menjadi seorang yang berpengalaman. takut aku jadi Malpraktis.

So, aku tanya diri.... Apa sebenarnya yang aku belajar dekat UPC...????...Mungkinkah mereka yang lain sudah bersedia???

0 dia berbicara:

Post a Comment