Nukilan aku dalam sesaat.
Aku dan sesuatu - 3.October. 2009


ada sebuah pondok kecil di tepi sawah.
pondok itu tempat aku bermain dengan mereka.
pondok yang telah usang kini,
kenangannya masih lagi subur...
hijau seperti sawah...


sawah melambai-lambai menyaksikan kami.
hari ini, aku lalu depan pondok itu,
sawah tersenyum melihat aku..
pondok itu sudah terlalu usang.
buruk dan reput.. 





aku tidak singgah..
sekadar memandang dari tepi,
satu-satu suara yang dirindui kedengaran,
suara kanak-kanak bermain.
salah satunya suara aku.


kenangan itu tidak mungkin luput.
bila sawah itu ditukar milik,
aku tidak boleh menjejaki pondok usang itu lagi..
suara-suara aku tertinggal di situ.
aku tahu,
ia duduk pada satu sudut di tepi pondok usang..


aku memandang dari tepi,
sawah masih tersenyum seperti dulu..
mungkin teringat gelak tawa aku sewaktu kecil..
atau sekadar bersapa dengan aku..


pondok usang,
suatu masa akan roboh.
suara kecil aku akan mati di situ..
dan tumbuh di hati aku.
hati yang aku bawa...


                                                                                                                                    wani s`lan

0 dia berbicara:

Post a Comment