14.FEB untuk setiap tahun??. Memang la umat Islam x boleh sambut hari kekasih 14 Feb kalau diikutkan sejarah pada tarik itu. But konsep ini....... sebenarnya ada positif juga, even aku x sambut. Nge3.  

Kasih sayang 2 satu bahasa, satu interaksi. X kisah la, ianya berasal dari mana. 

Sama macam cite Agape Love juga, konsep yang baik.... Semua agama pada dasarnya mo kita jadi orang baik. So, ada apa dengan 14. Feb?????????.......  

jawapan  bergantung kepada individu sebenarnya. Apa nilai diri??

Sejarah Valentine??? mesti ramai yang tau cite bab valentine....cite yang menyedihkan. Aku ada dengar banyak versi bab cite velentine..Valentine adalah seorang martyr atau dipanggil syuhada dalam islam, dan mendapat gelaran saint/santo disebabkan sifat dermawan.
tanggal 14 Feb 270M, Valentain dibunuh bab pertentangan ngan penguasa Romawi (Raja Claudiud II), kalau x silap aku, bab larangan berkahwin bagi lelaki. Valentine dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian..... so, pengikut valentine ni buat upacara keagamaan untuk memperingati St. Valentine.

Sejak abad 16 M, Upacara Keagamaan ni mulai hilang dan change jadi perayaan bukan keagamaan, dikaitkan dengan pesta jamuan kasih sayang bangsa Romawi kuno 'Supercalis' iaitu pada 15 Feb. Orang-orang  Romawi ni kemudian masuk agama kristian, Pesta Supercalis pun dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine, dan dikaitkan dengan hari kasih sayang dan dikaitkan lagi ngan kasih sayang itu mulai bersemi bagai burung jantan dan betina pada 14.Feb..
  
Perkataan Galentine yang bererti cinta (perancis Normandia), persamaan bunyi galentine ngan valentine bt mereka berfikir tym paling baik pemuda mencari pasangan adalah pada 14.Feb. Pengertian yang jauh terpesong dari kisah kematian Valentine ka???.... Ayia!!!!, What if, hari kematian kita......kena tukar jadi hari perayaan???.. Nge3.. (Renungan dari muzakarah.)

 cute pic..hehe..

So cm mana????, Bolehkah kita menyambut hari kekasih just like that???.. 

Hoho, tym skul penah jak juga...Valentine day disambut. Tukar2 hadiah, sebenarnya ia juga satu tanda penghargaan. 

Napa mesti bagi hadiah tym valentine???...... X boleh ka hari lain?? huuuu soalan 2... memang boleh jak bagi hadiah tym hari2 besa pun... 

tp, kalau ada satu hari yang special untuk memberikan penghargaan.....lagi la bermakna. 

Bukan aku mo sokong orang sambut hari valentine pun... 

Haa, kang lelama..aku cakap bab 1 malaysia kang. Nge3. Sambut semua perayaan..Kn. Kn. Kn.. (huuu, memandai aku)..

Memang kebanyakan perayaan cam ni datangnya dari barat, kadang2 terfikir gak... they are so bnyak kasih sayang, even cite burung betina yang sakit dan burung jantan 2 jaga bebaik till the end of her life..  it` was just burung baa...Adusssssss, kita fikir dari segi yang membina jak .hoho. Napa kita merayakan Hari krismas juga???? 

one of my pren penah kata, krismas diraikan just diraikan.. xda sebab pun... tp, aku ada teringat gak.... bukan ka sebab kelahiran yesus yang kita panggil nabi Esa itu sebabnya??. Pun berkaitan ngan kristian juga... So, What???....  

Kita menghormati...bukan memuja perayaan 2.. kita menghargai, bukan kita menyembah agama mereka. Valentine` day???...

Konsep yang baik gak.. bukan hanya untuk kekasih, tapi bab ia bercakap bab kasih sayang.... 

Aku memang x sambut valentine day, dan aku pasti ramai yang sambut this hari berkasih sayang tanpa mengetahui pun...apa kisah sejarah di sebaliknya. So, apa niat mereka? niat mereka just mo sampaikan kasih sayang kepada sumone. 2 jak.... tp, aku pun x setuju gak kalau hari velentine ni diagung2kan, bab ia bukan budaya kita. So, Ambik yang jernih jak... Yang keruh 2, kc suling2 lu.. Nge3..

So, this is 4 my cikgu yang dihormati itu....
kim kat dia..
post kat cni.. nge3..

A Gurl love this boy, but the boy didn`t mind..
one day the gurl got sick and was about to die..
then the boy asked her..

"why are u leaving me"?...
The gurl answered...
so i can be ur angel and love u 4ever......

Ni mesti msg velentine yang dia dapat.. hua3.. ayia.. kalau cite bab burung sparrow 2, sedih gak daku.. kalau  cite bab rose putih 2.. mungkin terasa gak kat ati. nge3..

................
dapat apa dari kisah ni...??? Hargai orang la..nge3. semua orang akan mati juga pun.. (ohhhoho.. so optimistiknya daku, hehe..).  

Kadang2, bila kebaikan 2 ada ..kita x nampak (selalu jak kita buta, termasuk aku.. lagi parah.hoho).. tp, bila kita perlukan kebaikan itu... 

dan kebaikan itu pergi.. kita pasti rasa x selesa.

Betul ba ni.. nge3. So Fighting!!!!!!!!!!. 

Bukan semua perkara kita boleh dapat, tp.... penghargaan kepada orang lain 2... satu kebaikan. 

kebaikan yang bukan semua orang boleh bagi dan terima..
so velentine?? konsep yang baik kalau dari sudut positif.... kasih sayang... 
but, tanya la diri... kita perlu sambut ia atau tidak? mamamama.. nge3. 

Nilai diri sendiri juga ba 2. kn.kn.kn... hehe.

0 dia berbicara:

Post a Comment