Nukilan Aku Dalam Sesaat
Aku Dan Sesuatu - 6.November.2009.




suara dari sawah lagi..
ia bukan suara.. tapi aku tahu ia sedang berbicara,
ia berbicara ke hati aku.
dan aku mendengar ia.
mungkin samar-samar.
tapi, aku mengerti..


mungkin ada masanya aku akan melupakan suara-suara itu,
jauh dari suara itu.
suatu masa mungkin aku akan rindu ia.
tapi, mungkin aku tidak akan memijak sawah itu lagi..


di sebelah sawah itu, ada sebuah padang..
ia padang kuda.
aku melihat padang itu dari kecil.
dan sawah membiarkan aku berpijak di padang itu.


mungkin hidup akan seperti kuda-kuda itu..
berlari kencang,
seperti angin..
atau mungkin hidup akan seperti sawah itu..
sentiasa cuba penuhi hati orang-orang yang kita sayangi..


aku diberikan pilihan lagi...
dan aku masih ingin memilih untuk menjadi hujan.
biar basah sawah itu..
mungkin kuda-kuda akan kedinginan..



tapi..
percayalah..
aku akan tumbuhkan kalian padang yang hijau..
dan rumput yang segar...


aku memandang sawah dari jauh..
dan ia masih bertapak di hati aku..
aku berganjak dari sawah..
dan ia masih bertapak dihati aku..


cuma yang melambai adalah..
padang hijau itu...
aku tidak melambai kembali..
cuma memandang ia dengan sawah...



0 dia berbicara:

Post a Comment