Hoho…
Mo bt cam mana ek kalau..otak cam lambat tul bfikir. Sejak bila la aku ada
penyakit nyanyuk ni. Nge3. Seripalis… x sayang mulut aku ni. Kebelakangan ni aku selalu lupa cam mcm, baru buat sekejap tadi..tapi, dah lupa.. hilang ingatan??? Adeeeeeeeeeeeeeeeeeeeessss!! Xmo!!!. But seriously, ini benar2 menyusahkan. Napa aku?? Stress?? Nda jg pn..

Kadang-kadang kengkawan ketawakan aku bila cm ni.
‘barang sendiri pn lupa??’.. ‘no telefon sendiri pn x ingat’???.. dan cm mcm g… hoho. menangis kepala aku cm ni.. bila aku x kuat cm ni, memaksa untuk berada pada tahap mereka akan menyakitkan aku sendiri. napa ya??? Hoho… Fifhting!!!!!!!

Let`s see… aku dapati, one studi show that, masalah ni ada kaitan ngan
kekurangan tido. Chek lu!!!!.. hoho. betul la 2.. aku paling cepat terjaga tym tido, dengar sket bunyi cnfm terjaga ni.. dan jantung aku pn berdebar semacam. Bilang my pren, kalau cm ni.. boleh jd aku akan dapat darah tinggi gk.. nge3.


Hai mey!!

Yala 2 kot.. x sihat corak tido aku..
Memanglah keperluan tido bagi setiap orang adalah berbeza2. But, secara  purata we need about 7hours 2 sleeps. Baru badan boleh berfungsi ngan baik. so, mungkin aku cam ni bab tido yang x berkualiti. But aku ada terbaca gk,
bukan orang tua jk akan dapat penyakit hilang ingatan, tp kita gk berisiko.. paling teruk.. boleh buat kita hilang ingatan secara total. Adui, dunia apa la t kalau x ingat apa-apa.

Bahagianya kalau boleh tido ngan baik…. napa???

Tido yang cukup bukan setakat merehatkan badan, mengelakkan masalah mata cengkung but ia mempunyai manfaat yang lebih penting. 
 
Tido adalah satu keperluan, ketika ini juga badan akan memperbaiki kerosakan yang berlaku pada sel serta membina sel baru. 
 
Disebabkan itu, tido dikaitkan dengan kecantikan kulit seorang perempuan. mo tido jak la pas ni.. kot..kot jadi cantik lak..ahahah.

Tym tido,
otak kita sibuk membuat persediaan untuk menghadapi keesokan harinya. Ada satu kajian yang dijalankan ke atas haiwan dan manusia menunjukkan tido yang cukup mampu meningkatkan keupayaan untuk belajar dan membantu memelihara daya ingatan seseorang. Apa sebenarnya yang berlaku tym tido masih belum dapat diterangkan dengan terperinci tetapi penyelidik percaya tido membolehkan otak memproses semula perkara yang baru dipelajarinya supaya ingatan itu kekal.

Tido dikaitkan dengan kemampuan untuk belajar dengan baik. mungkin itu sebabnya mengapa bayi, kanak-kanak dan remaja memerlukan lebih banyak tido berbanding golongan dewasa. Tido juga amat penting untuk proses pemulihan terhadap kecedraan otak termasuklah pada pesakit strok bab dorang perlu belajar semula untuk menguasai bahasa dan rutin harian. Bagaimana pulak kalau tido sebagai release stress. Hoho. aku akan buat cm 2. Kalau sedih, aku tido jk. Malas berfikir. Then.. bangun balik baru fikir. Tenaga psikik menghantui.. hehhee.

Ada penyelidik menyarankan supaya kita
tido bila ngantuk, tapi ramai yang mengabaikan keperluan badan ini dan berusaha untuk melawan rasa ngantuk sehingga la tym masuk tido. Kadang-kadang aku rasa diri amat kesian (haha, pemikiran x rasional dalam REBT) bab xda kualiti tido yang bek kt kolej ni. Kalau kt umah boleh tahan gk jadual tido aku. Jam 10,11 dan sebelum jam 12 aku dah tido. Kt cni, bila aku x dapat tido tym malam,  Jantung akan cepat berdegup…. Apa akan aku buat?? Paling teruk… aku g mandi la… bab mo redahkan degupan jantung aku 2. But, sebenarnya cara ni sangat2 x sihat. Selalu gk aku kena marah bab ada perangai cm ni.. cemburu aku tengok rumate aku cepat terlena ni. Ajar sket… hehehe.

Tido??
Aku paling x suka tido aku diganggu. Nge3, kawan baik aku tau bab perangai aku yang ni.. waduh3. Sbb aku penah marah dia called aku tym aku tido. Weeeeeeeeeeeeeeeeee perangai aku 2 kn.. ish3. aku baru tau, this my pren kena usung g hospital slim river bab muntah2. Ciannya!!! Makan apa 2???? Aku dah cntc dia, agak2 dah ok kot.. posa lg 2.. malangnya. Doctor bg masuk air la, cepat baik!!!!


Weeeeeeeeeeeeeeeee.. im warning 2. Kalau dia berani g masuk hospital cara cm 2.. aku pangil dia awu…awu…. Awu…. 
 
Nge3. X kisah la dia mo panggil aku makcik ka…apa ka…… panggil ayu kang. Hahhhh!!!!

Ish3…. Cepat baik. God Bless U my pren..

Back 2 my stories…………..
Aku ada masalah tido??? Mo bahas g.. nge3.
Masalah tido merujuk when a person can`t sleep, can`t sleep well at night, awez feel sleepy even he got enough eight hours slept, bad focusing. What types this person. ME??? Hoho… they maybe got swollen eyes cause lack of sleeps, fatigued` problem, stress, awez fall asleep, minus active mayB…

Aku focus yang ni… bab ia jadi kat aku,
Sukar untuk menumpukan perhatian pada isu. Yes!! That me…. Finally, aku x bt apa pun.. 
 
im quit. Risau gk, ada ,masalah cm ni.. cause other in trouble lak.

Mendapat maslah kejang??? Yes!!! Aku bagi lima bintang gk untuk point yang ni… aku.. aku.. aku.. dan betapa sakitnya kalau kejang pada setiap selang masa… hoho. nsb bek aku anak kuat papa.. im not crying baa jg.. hehehe. Sori gk kt abg apai, aan dan yati cause aku penah nyusahkan dorang bab hal ni.
Nge3… hehe. Malu*.


Jenis2 masalah tido???... insomnia, berdengkur dan apnea (aku x boleh tido kalau dengar orang berdengkur), narcolepsy, sindrom kaki resah (RLS), masalah pergerakan anggota berkala (PLMD).
Apa akibat kurang tido???


Even, for all these tym.. masalah tido x dihighlightkan as a big problem, but new studi detect it`s will bring us to heart problem. Serangan jantung lebih banyak menyerang person yang lack sleep even this person have no heart attack history. Kurang waktu tido dan kuat bekerja meningkatkan tekanan darah dan kadar dengupan jantung menyebabkan jantung tidak berfungsi dengan normal. Selain penyakit jantung, individu boleh gk dapat penyakit lain seperti, darah tinggi cm yang kawan aku kata 2, kolesterol tinggi dan diabetes, dan yang paling best.. cepat dapat sesema, bab.. tido yang kurang menyebabkan antibodi kita tidak kuat. (Bunyi cam aku jk)..



Aku orang berisiko ni.. huhu..(dengan memuncungkan mulut)… cam mn mo handle??
1. Jangan tidur siang.
(aku memang x tido siang pun)
2. Jika terlalu mengantuk, letih dan tidak boleh dielak, tidur lah sekejap.
(aku memang buat yang ni, kalau x aku akan jadi sangat sensitive kepada cahaya)
3. Kurangkan pengambilan Caffeine.
(im allergic with coffee and kind of tea, jadi x ambik jg)
4. Jangan merokok.
(impossible)
5. Periksa kandungan besi di dalam darah. Kandungan zat besi yang kurang akan menyukarkan tidur anda.
(Ooooo… ingatkan boleh sebab rambut gugur jk)


so, pas ni kena tido banyak2.. ahahaha. adusssssss, jahanam otak aku baca menatang-menantang ni..hehehe.. 

tido yang berlebihan boleh merosakkan badan bah, rosak otak... kuang3.. jangan tido terus dah.. huuu.. inalillah maa..

0 dia berbicara:

Post a Comment