hoho.. ttiba terdetik mo cite bab golongan bertudung labuh ni, ini beberapa idea tentang mereka.



"apa beza pakai tudung labuh dengan tudung tiga segi tapi menutup yang sepatutnya.. kenapa orang yg halaqah tu dikalangan yang baik2 je? yang ikut halaqah kebyakkan tudung labuh..

golongan yang biasa sering terpinggir bile ingin menghampirinya.. mereka yang bertudung labuh sering berkawan dikalangan mereka sahaja..jarang yg bergaul dgn yang laen.kenapa?..."
~pemerhati dari jauh~

"pernah sekali kakak saya ceritakan yg sepupu sya tu prnah ckp terus terang mengenai sbb die x tutup aurat sempurna................ katanya dia x mahu hipokrit(???)...
saya mintak pndgan antum semua mengenai pendpatnya tu... kenapa diorang ckp org bertudung labuh ni hipokrit??".

"mungkin sbb ada yg bertdung labuh pun uat perkara haram..
ni pengalaman sendiri mengenai org yg bertdung labuh...
bejalan beririgan dgn laki bukan muhrim..
brtdung labuh tp bercouple..
betdung labuh tp tiada adab sopan dan santun..
mmg manusia x de yg perfect...sume ada slah n clap..tegur menegur la setakat yg mampu..
tp yg slah bla cop sume org brtdung labuh tu hipokrit..ada yg betul2 berpgang tguh pd ajaran Islam..."

"Pada yang bertudung labuh tu, bukalah minda anda kalau belum terbuka lagi.
Sangka baik kat orang.
Just because kita pakai tudung labuh tak bermakna kita lebih baik.
Ingat ya, riak ni dtg dalam mcm2 bentuk.
Cara berpakaian pun bleh jadi riak kalau ada sikit pun rasa eksyen dlm hati tu.

Dan kepada yang tudungnyer belainan jenis atau tak bertudung,
takyahla malu2 nak kawan ngan org tudung labuh atau berpurdah.
Kami pun orang jugak.
Treat kami mcm org lain.

Ini semua sikap sendiri.
Ikhlas saya cakap.
Wallahua'lam.
Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui."





tym kelas Delinkuen pagi ni, ttba seorang kawan bertanya kt aku.. mengapa masyarakat x boleh terima golongan tudung2 labuh bt kesilapan.. mungkin kawan ni x puas hati bab kes fiesta konvo hari  2... aku faham perasaan kawan ni..... dia kata dorang juz boikot bukan sebarkan flyers 2.. adeeeeeeeeeeeeeeh.. konsep ni sama ngan konsep guru biasa dengan guru kaunselor kt sekolah.. bnyak gak kami cite.. but 2 pn men hantar2 nota.. hehehe.. aku bukan sebelahkan siapa2, aku natural jk... semua orang bt silap.. bab semua orang ada hati dan otak, kalau x selaras ngan nilai.. semua boleh jadi...

kadang2 aku kesal sesetengah dengan golongan ni.. aku penah jumpa orang dari golongan ni yang ego, x terima orang lain.... paling haru, dorang x ramah... x becampur.. aku nmpk 2 kt cni.. hehehe. pn gitu, aku kesal gk.. bila golongan ni x terima orang biasa, dan bila orang biasa x sukakan golongan ni,..

aku? aku lebih kepada segan kt dorang. aku pandang tinggi golongan ni..... wlpn kdg2 dapat tengok dorang ngan x wajar... hehehe. tp, yala kita manusia biasa...
aku hanya cite kt kawan ni.. kt kampus ni.. bukannya ada pelajar muslim jk, bukannya ada orang melayu jk... bnyk nilai dan budaya yang berbeza.... aku tocha kawan ni... ngan ayat2 2 semua2... aku nmpk hasil dari pertanyaan dia 2.... nmpknya kwn ni x boleh duduk stadi dengan tenang... aku diamkn diri.. sket2 ada gk aku marah diri bab terlalu terus terang.. hua2... then, i should gk kot.. kawan ni kata... dia akan tunjukkan, buktikan, dn tarik balik kepercayaan orang kt dorang... aku harap gitu juga... tp, secara jujurnya... aku pn x pecaya sangat.. napa?? mungkin bab pengalaman kot.. untuk kwn 2.. Chayiok!!!! . heheheeeeeeeeeeee... adeeeeeeeeeh selambanya aku ni......


kalau aku................ jodoh aku dari golongan ni.... mungkin susah sket... dah aku pempuan x bek.. hoho... aku memang pandang agama seseorang tapi bukan dari pakaian dan percakapan agamanya semata2.. hati 2 paling penting...... yaa, hati 2 paling penting.. sejauh mana manusia 2 baik?? subjektif ni.. but to me.. adalah.. sejauh mana dia dapat menerima kesalahan dan kecacatan orang lain, bukan dengan mengkritik tetapi dengan menyayangi..



kadang2 timbul pertanyaan kt diri.......... napa orang bukan islam lebih baik dari orang  islam.. padahal masing2 mengaku.. berpegang pada agama. adehhhhhhhhhhh.. sedih jak bunyi.. hoho..




0 dia berbicara:

Post a Comment