napa sakit bila datang bulan?

kelas makmal aku hari ni, 2 orang mamat 2 ada sekali. dorang sibuk tanya bab, "dah kantoi posa ka"?? .. rajin dorang mo ambik tau.. hoho. adaka...

aku penah baca 1 kisah, perempuan datang bulan untuk menyucikan dosa.ada satu doa yang diamalkan pada 24jam bermula datang haid, jika diamalkan.. seperti ia berzikir kepada Allah sepanjang tempoh haid. dari segi kesihatan pla. buang darah kotor dari badan. mengapa islam melarang kita potong kuku dan rambut dalam tempoh haid? sbb ia tidak berada dalam keadaan bersih. seram gk apabila terfikir, rambut2 dan kuku2 yang dibuang sebelum bersuci akan menuntut ngan kita balik.. wuuuuuuuuuuuuuuu...

jika asid urik berlebihan dalam badan ia akan melemahkan sistem badan kita sendiri. Semasa sedang uzur, proses ditoksifikasi yang sempurna sedang berlaku. Urik asid & logam berat dinyahkan sepenuhnya ketika itu. Rambut & kuku pada ketika itu penuh dengan logam berat, oleh itu tidak digalakkan membasuh rambut & memotong kuku supaya logam berat akan terus keluar dengan sempurna melalui rambut. Jika tidak ia akan keluar bersama haid & membebankan organ peranakan.itu adalah diantara rasional mengapa?



jadi biarkan kuku tym haid?? hehehe... adeeeeeeeeeeeeeeh.. aku masih ingat g tym sekolah. tiap2 perhimpunan isnin??? bila budak2 kena tahan bab panjang kuku.. dorang akan jawab "uzur".. hoho. nakal. boleh potong la... just, jangan buang sebelum disucikan.. aku paling tidak selesa berkuku panjang. akan mencedrakan diri aku sendiri jg.. but, aku pelik gk.. napa sstngah orang simpan kuku? aku penah tegur sorang kawan lelaki. betapa hodohnya lelaki panjangkan kuku. dia kata, untuk basuh kepala tym bershampoo.. adeeeeeeeeeeeeeeeeeeh.. jawapan 2 kn... yang aku diajar dari kecik, kalau biar kuku panjang lebih dari 40hari, c Eyit akan duduk kt kuku 2. mgkn betul, atau mgkn ingin takutkan aku. tp, itu adalah perkara yang akan terlintas di fikiran aku jika kuku aku panjang. nge3. c Eyit.... c Eyit.

Air sejuk membekalkan elektron untuk keseimbangan tubuh. Ketika haid, elektron tidak diperlukan, oleh itu, minum air sejuk adalah tidak perlu. Tetapi jika diamalkan, ia tidak menyebabkan masalah kesihatan sebaliknya kesan pembongkaran akan berlaku dengan drastik dan boleh menyebabkan tubuh rasa tidak selesa. Antara tandanya ialah discaj yang berlebihan pada peringkat awal haid. Selain air sejuk, petua kesihatan lain seperti makan timun dan mandi ais juga tidak perlu. Tetapi mereka yang mengalami masalah haid yang tidak teratur dan tempohnya panjang, mengambil makanan ini akan membantu.

seorang kawan aku penah cakap.. ustaz dia gtau, pempuan yang haid x boleh ambik wuduk?? aik?? tekejut beruk aku.. selama ni aku x penah tau pn ada perkara cm ni.. sejak datang kt cni, cm mcm aku dengar bab hukum dalam islam yang berbeza dari apa yang aku penah belajar kt sekolah... napa?? aku ada ngadu gk kt bapa, aku dengar cm ni, dengar cm 2... bapa juz jawab .."just pegang apa yang aku belajar kt sekolah agama".
then suddenly.. i got this... mmg ada betulnya jg. aku bukan la dari golongan orang yang penakut. tp, bila datang bulan jk.. seolah2 aku la.. orang paling penakut.. nge3.. ' bahaya seorang pempuan dalam haid tido tanpa wuduk, bab syaitan atau ckgu sejarah sekolah aku panggil c Eyit akan masuk melalui kemaluan dan rongga yang terbuka'.. this bertentangan ngan what my pren said. hehehe.

0 dia berbicara:

Post a Comment