Pelupa?????
aku sendiri pernah mengalami masalah ini.. at the first, aku mmg takut. cm neurosis jk 2. nge3. kdg2 orang ln ketawakan aku. cm benda ni aku buat2 lak?? napa???.
kuliah aku bebaru ni, lect ada cite bab..... 'why and how person talk to him self by himself, he thing he was doing what he think, then in his real world, he'll not do the same thing was he already thought because he already done the job in his self talk` world'... napa ya? my lect said, these kind of people mayB penah got bius???... mgkn kes yang bawa pendarahan? so how about... kena bius bab mo cabut gigi??? hehe... xkan bab 2 kot aku.. (aku paling x suka dentis).
then, aku notice this kind of information... cari jawapan melalui sains.. hehe.

Daya ingatan dikawal oleh kelenjar pituitary. Selain mengawal keupayaan mengingat, Pituitary juga mengawal saraf dan tulang. Karektor kayakinan membantu kekuatan saraf dan tulang supaya sentiasa bertenaga.
Kelenjar pituitary terletak di bawah otak manusia. Ukuran dari kelenjar ini adalah sebesar kacang kedelai. Walaupun kecil, kelenjar ini merupakan raja dari seluruh kelenjar yang memproduksi hormon di tubuh manusia.
Secara asasnya jika Kelenjar Pituitary lemah, maka daya ingatan kita akan lemah. Ingatan yang terganggu akan menjadikan kerja harian kita bertambah kelam kabut. Kelemahan yang berterusan akan mengganggu isyarat elektrik di bahagian otak maka akan timbul simptom seperti Epilepsi. Apabila urik asid berlebihan di dalam tubuh, maka logam berat yang melemahkan Kelenjar Pituitary akan menyebabkan simptom Parkinsonisme, iaitu melemahkan keupayaan pergerakan otot yang disebabkan oleh tersekatnya impuls dari otak.
simptom lain akibat kelemahan Pituitary adalah...
  • Damentia ~ Kenyanyukan


  • Epilepsi ~ Gangguan elektrik otak


  • Meningitis ~ Keradangan selaput otak


  • Paraplegia ~ Kelumpuhan bahagian bawah


  • Parkinsonisme ~ Isyarat motor terganggu


  • Ensetalitis ~ Keradangan otak


  • Poliomielitis ~ Kelumpuhan menyeluruh


Dengan meningkatkan keyakinan diri terhadap sesuatu, maka daya ingatan juga akan turut meningkat. Keyakinan juga membantu sistem fisiologi mengurai logam berat yang menjadi punca kelemahan  kelenjar putuitary.
Pemakanan yang mengandungi logam berat seperti kulit ikan bersisik halus dan berwarna hitam akan menjejaskan Kelenjar Pituitary. Bahan yang bernutrien tinggi, sayuran yang disembur racun serangga, air bertakung yang tidak mengalir dan sumber protein tinggi seperti bayam dan kobes juga mengandungi logam berat yang boleh menyebkan pelupa.
Manisan buah dan kismis membantu mengurai logam berat. Kismis bukanlah bertindak meningkatkan daya ingatan, tetapi menguraikan logam berat yang menjejaskan daya ingatan. Cara mengambil kismis hendaklah tujuh biji setiap kali ambilan dan tidak perlu dimakan setiap hari, memadai seminggu atau setiap tiga hari sekali.
yang aku tau, kalau hati kita banyak tembaga. boleh dapat penyakit wilson. penyakit genetik yang agak menakutkan. kena kawal zat tembaga, mungkin kena minta donate hati . ia juga menyerang orangan lain, tapi lebih kepada human nervous system . penyakit ni x boleh makan coklat. ia akan lebih memaudaratkan pesakit rugi satu chocolate. hehe.. minta dijauhi..

0 dia berbicara:

Post a Comment