cite ni.... base on true story..
betapa kita hidup dengan lebih baik jika dibandingkan dengan mereka. isn`t it?? hoho.

wajah sebenar penghuni pusat tahanan killpatrick(klik di sini).


Hari ni cuti nuzul Al-quran. duduk kt umah jk. Kejap aku tk tym kejap aku bt keja. Kalau malam esk ada kelas DQ. Adeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh xtau mo kata cm mn. Badan aku betul x tahan berada di luar seharian.. teori?? Terus terang aku agak keliru ngan kelas Intervensi ni.. btw, this lect are gud. Nge3. Wani3. Ntah2 aku dipersilakan bentang teori esk. Mo bawa teori apa???? Reality? PCC? Atau REBT? Waduh3… tunggu dn lihat jk la.
Test untuk DQ… aku x ready g. bt cm mn… but aku fikir. Kalau aku kaitkan gridiron gang 2 ngan teori kt DQ mungkin akan membantu aku gk..Aku ingat g…. tym lect ulang tayang this movie dari awal last Thursday.. aku x fokus juga. Adeeeeeeeeeeeeeeeeeeh….. budak2 teknik 2 tanya aku pn aku jawab seminimum mungkin lg. Ikut ati mmg aku tido dh 2.. napa ek… letih sangat ka sem ni.. hua3…Badan aku yang x tahan actually… huhu..

Sebab aku x tengok cite ni dua kali, aku mo ulang kaji skeet.. hehehehehe. Nsb bek keja x formal.. kalau fakta2, waduh3.. angkat bendera putih aku….

Cite bermula kt pusat tahanan Kilpatrick. Seorang tahanan bernama Roger mengengam buku limanya memukul seorang tahanan lain yang bertentangan dengannya. Kerana perbuatan itu, Roger ditahan di bilik lain iaitu dipanggil  ‘The Box’ tempat remaja ini dikurung kerana bertingkah laku tidak baik. Sean Porter adalah penyelia yang berada di Kilpatric selain Malcolm, Sean masuk ke dalam ‘The Box’ dan memukul Rogers dengan segulung majalah. Roger  mengatakan lelaki yang dipukulnya itu tidak menghormati kumpulannya. 88’s. Sean memberitahu dia memukul Roges bab perbuatan itu adalah sama seperti yang dilakukan oleh Roger kepada tahanan yang dipukulnya. Sean memberitahu Rogers dia akan mati dan bukannya dipenjarakan pada masa akan datang. Roger terdiam dan mengerti apa yang dimaksudkan oleh En, Porter.


cite ni start cm 2..... Roger dibebaskan.
........................................


Lebih dari 120,00 jenayah di US, 75 peratus akan kembali ke penjara atau mati di jalanan. Pesalah adalah remaja berusia 16-17 tahun.


Roger berjalan bersama sepupunya Willie Weathers dan teman wanita willie, Danyelle. C-Co dan Lil’Dove, remaja yang juga dalam kumpulan 88’s menghampiri mereka dan memberitahu bahawa, kumpulan penentang mereka 95’s telah mencuri basikal salah seorang ahli mereka. Roger agak berat hati untuk menyertai mereka, tetapi willie memujuknya, dan C-Co memberikan pistol kepada Roger.


Danyelle berasa kecewa dan meninggalkan mereka. Ketika mereka dalam perjalanan, geng 95’s datang dengan kereta dan menembak Lil’ Dove. Willie dan Roger cuba untuk membantunya. Tetapi Lil’ Dove telah meninggal. Mereka melarikan diri daripada serangan geng 95’s. willie Berjaya melepasi pagar, malangnya Roger dilanggar oleh kereta geng 95’s.


Willie menangis dan salah seorang dari ahli gengnya membawa willie untuk membalas dendam dengan memberikan sepucuk pistol dan tempat orang itu berada. Willie berjalan masuk ke dalam kedai dan menjumpai target bersama dengan keluarganya. Pekedai (x pasti lak, tp dalam ni gtau, kerani) terkejut apabila melihat willie mengacu pistol. Willie melepaskan tembakan dan tersasar pada cermin. Willie segera melarikan diri.


Sesampai di rumah, adik willie, 6tahun menonton TV. Willie mendapati terdapat lebam pada muka ibunya dan willie menjadi lebih sedih. Ia adalah perbuatan ayahnya sendiri. kerana terdesak, willie mengacu pistol kepada ayahnya dan melepaskan tembakan. Willie dihantar ke pusat tahanan Kilpatrick.


Di pusat tahanan Kilpatrick. Malcolm memberitahu berita kematian Roger kepada Sean, Sean berasa binggung,kerana mendapati dia hanya tidak dapat membantu dengan lebih banyak untuk remaja-remaja ini. Sean mendapati kaedah untuk membiarkan remaja-remaja ini daripada terbunuh begitu sahaja. Dan berkeputusan untuk menubuhkan pasukan football dalam program pemulihan keatas remaja-remaja ini. Sean memilih beberapa remaja yang berada di bawah seliaannya dan memulakan latihan. Pasukan mereka diberikan nama sebagai Mustang iaitu kuda liar di amerika. Peraturan yang dibuat adalah mengikut Sean.


Sean dan Malcolm berusaha ke semua pecan untuk mencari kumpulan lain untuk perlawanan dengan pasukan Mustang. Tidak banyak ssekolah yang bersedia untuk menerima remaja-remaja di pusat tahanan Kilpatrick ini. Tetapi akhirnya mereka Berjaya untuk meyakin banyak pihak. Perlawanan paertama adalah diantara pasukan Mustang dengan pasukan terbaik liga iaitu, Barrington. Mereka tewas dengan 0-38 point. Semasa permainan, sean banyak menekan remaja-remaja ini. Semasa Sean melawat ibunya yang sakit dihospital, dia bercerita bagaimana dia memperlakukan remaja-remaja ini sepertimana bapanya memperlakukan ia. Tetapi keadaan kembali tenang setelah Sean meminta maaf kepada pasukan Mustang .
Sean semakin lebih mempercayai kumpulan itu dan semakin hari hubungan mereka bertambah rapat kecuali willie dan Kelvin. Tetapi, akhirnya mereka berbaik setelah Kelvin membuat Blok untuk Willie membuat touchdown. Pasukan Mustang semakin menonjol. Sehingga pada suatu masa dalam perlawan itu, geng 88’s telah datang ke perlawanan dan melepaskan tembakan ke arah Kelvin. Willie berjaya menyelamatkan Kelvin daripada dibunuh oleh ahli geng 88’s, Polis datang dan berjaya menembak ahli geng 88’s yang telah menganggu perlawanan.
Kelvin terselamat daripada maut tetapi tidak berkelayakan untuk menyertai perlawanan akhir menentang Barrington.
Semasa separuh masa pertama. Mustang kalah 14-0 mata. Sean dan Malcolm membiarkan remaja-remaja ini membuat pilihan mereka sendiri semas berada di bilik locker. Mereka berjaya mencari semangat mereka semula. Sean menyatakan walaupun mereka kalah dalam perlawanan, tetapi mereka bukan lgi remaja yang tidak berguna. Mereka memenangi perlawan dengan14-16 mata.

selepas remaja-remaja ini dibebaskan, Sean masih meneruskan keadah foolball dalam program pemulihan di Kilpatrick. Remaja-remaja yang telah menyertai Mustang hidup dengan lebih baik. willie bermain football di sekolah berasrama terkemuka, Kelvin bermain football untuk Washington High, Kenny kembali ke sekolah dan tinggal semula bersama ibunya. Junior berkerja sepenuh masa di syarikat perabot. Malangnya bug telah terbunuh. 24 orang remaja ini kembali ke sekolah, 3 orang daripadanya bekerja sepenuh masa, dan hanya 5 orang kembali ke tahanan.

Sean Porter membuat sesuatu yang berbeza untuk remaja-remaja ini supaya mereka lebih menghargai hidup. Iaitu dengan semangat berpasukan melalui football. Permainan ini adalah kasar. Dan kekasaran ini dibenarkan dalam permainan.

Terdapat banyak faktor mengapa remaja-remaja ini melakukan jenayah. Faktor persekitaran adalah fokus yang boleh diutamakan. Menurut teori struktur sosial, keadaan ekologi masyarakat menyubangkan kepada perilaku delinkuen remaja. contohnya, disebabkan adanya geng 88’s dan 95’s. maka pergaduahan sehingga membawa kematian sering berlaku.

Kanak-kanak pada asasnya adalah baik menurut teori strain. Induvidu menjadi delinkuen apabila berhadapan dengan tekanan. Boleh dilihat semasa willie mengacukan pistol kepada target semasa membeli belah dengan keluarganya dan semasa berkelahi dengan ayahnya kerana memukul ibunya. Ketegangan sering berlaku kepada penduduk yang tinggal di kawasan yang tidak teratur. Untuk menghilangkan tekanan ini mereka melibatkan diri dalam delinkuensi.
Teori reaksi sosial juga memberikan pengaruh kepada bagaimana cara individu itu bertingkah laku. Teori ini juga dikenali sebagi teori perlabelan. Geng 88’s dan 95’s masing-masing memberi label kepada geng lawan.

Remaja-remaja ini belajar bertingkah laku daripada proses pembelajaran. Ianya berjaya kerana kejelekitan berjaya diwujudkan. hoho.. aku faham kot cite ni. nge3.

hoho.. aku x tau cm mn mo jawab DQ ni..
Assgment DQ pn x siap g...
beberapa hari ni.. aku sakit gigi... mo g jumpa Dentis...?? adeeeeeeeeeeeeeeeeeh.. surender Ooooowh.. nda suka ni...

untuk assgment yg x tau bila siap,
Figfting!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.....

0 dia berbicara:

Post a Comment