why do i love cat too much??
Sebab kucing pernah menjadi kawan baik aku. Temani aku dan sayangi aku. Mungkin orang lain akan fikir, this is too much, but I rather starving than my miaw have no food. My dad ever told me, this kitty will pray for me,, im not his man, im his friend.
Cite bab miaw ni, aku jadi rindu kat family miaw yang penah aku miliki.

Apa sebenarnya kucing????

Kucing(Felis catus)telah menyatu peradaban manusia selama ribuan tahun. Kucing pernah dipuja seperti dewa (seperti pada zaman Mesir kuno) dan juga pernah ditakuti karena hubungannya dengan nenek sihir atau hubungannya dengan setan (seperti Salem di Masschussetts selama pengadilan nenek sihir), tidak kurang pula cerita bab kucing hitam langkah mayat, dan mayat 2 bangun balik. Sekarang kita dapat melihat apa mereka sebenarnya. Kucing  sangat responsif, bijak beradaptasi di berbagai lingkungan.  Kucing dapat menjadi sahabat yang baik karena mereka relatif lebih mudah dipelihara dan memberikan kesenangan hidup. Mereka akan lebih tahu jika membela kucing tersebut sedari kecil. Pada aku, ia adalah satu kelebihan. Kita akan lebih tahu untuk bertanggungjawab. Belajar untuk banyak sabar. Bukan hanya memberikannya makan, tetapi juga memberikan rawatan dah kasih saying. Siapa kata mereka tidak memahami. Haiwan faham bahasa kasih saying dengan lebih baik berbanding manusia.

Kucing dapat hidup sampai 15 tahun. Mereka memiliki peribadi yang berbeza-beza. Kucing yang penah aku bela cam lupa dia adalah seekor kucing. Hoho.bab kicie lebih suka bersosial ngan manusia berbanding ngan kucing seperti dirinya. Nge3. Miss that.

Nutrisi kucing juga perlu dijaga, kekurangan nutrisi akan membahayakan mereka. Makanan hendaklah dipilih sesuai dengan umur kucing.
air bersih haruslah sentiasa disediakan. Aku ingat g, susu penting kepada kucing, tetapi aku lupa kita manusia juga boleh menjadi alergik terhadap susu, seperti aku. Kucing boleh got diare,iaitu penyakit yang boleh menyerang bayi dan menyebabkan maut. Mungkin aku boleh panggil secara kasarnya cirit birit. (betulkan aku kalau x tepat). Harus diingati kucing cenderung mempunyai masalah yang sama seperi manusia. kanser, penyakit ginjal, penyakit jantung dan sakit gigi boleh terjadi kepada kucing.
hoho. aku pernah ingat g.. aku pernah cuba untuk memberus gigi kucing aku, tapi, seriously.. mmg susah.. nge3(adaka…), my dad said.. these animals are differ from us jg, antibody mereka agak kuat, tuhan jadikan mereka sedemikian.

aku paling x suka kalau kucing berkutu. Confirm aku kc berenang dalam baldi. Hehe. Kutu biasanya akan menyerang kucing, yang paling jelas kutu kat telinga iaitu earmites atau kutu flea. Mungkin ada beberapa jenis cacing usus yang bersarang di dalam perut kucing jadi kesihatan kucing harus dijaga jika kita sayangkan kesihatan seluruh rumah juga.

penyakit kucing seperti feline rhinotracheitis, calici virus dan panleukopenia adalah penyakit yang boleh menyebabkan maut pada kucing. Penyakit ini disebabkan adanya virus yang boleh menular dari kucing ke kucing. That why, aku x suka my miaw main dengan miaw lain yang x mandi. Penah suatu masa, bila ada kucing belang-belang datang ke rumah. Aku pelik la, napa kicie boleh  bermain ngan kucing 2, kucing 2 aku bg nama “titam”. Tengok kicie cm hapie main dengan titam. Aku ambik keputusan g mandikan titam. Then, tinggal kt umah. Main dan makan ngan kicie. Bagusnya kucing ni. Boleh jadi kawan rupanya. Peramah jg kicie aku ni ya!!!! Hehehehe.


Then, titam ttba hilang x lama lepas 2. Cian aku tengok kicie. Dan beberapa tahun pas 2, kicie lak hilang. My dad said, kucing yang sayang tuan dia, takkan mati depan tuan dia. Yaka??? Padahal, aku dah kesal sangat bab kicie hilang. Ntah cm mn kicie sekarang. Ada masanya, aku berharap akan menemuinya semula. Tunggu aku ambik kicie balik. Tapi, cari kt mn???? Sedih…..

Penyakit kucing ini, tidak mempunyai penawar yang akfektif dan diantaranya pula tidak mempunyai vaksin. Pemilik kucing harus menyedari itu. Kucing adalah haiwan yang sensitif, penggunaan ubat-ubatan yang tidak diiktiraf mungkin membahayakan mereka.
>Istemewanya kucing???? Adakalanya aku dapati mereka sangat bijak. Kalau dulu aku akan sangat risau jika kucing-kucing aku g kat laman dan makan rumput. Bukan kambing pun.. hehehe. Aku marah la.. tp, bila aku tahu, kucing bt cm 2 bab ada makanan yang mereka makan tidak sesuai, ringkasnya mereka salah makan.. sebab itu dengan memakan rumput mereka akan muntah balik. Tahu ini, aku lega sket.. then I just will make sure, rumput kt laman 2 my dady x g siram ngan racun rumpai. Hehehehe..

Jangan marah kucing yang mecakar-cakar untuk tajamkan kuku. Sebenarnya ini untuk kebaikan miaw 2 sendiri. Sejujurnya aku pun x suka bila kucing-kucing aku mencakar-cakar till kerusi atau beg aku koyak. Tp, menurut apa yang aku pernah baca ada satu hormone yang akan aktif. Sama seperti apabila kita bawa kucing itu bermain. Ia akan menjadi lebih gembira dan cergas sihat. Memotong kuku kucing, dibolehkan dengan nasihat doktor. Tapi, pada aku memotong kuku kucing adalah tidak sepatutnya. Kuku kucing adalah sebagai pertahanan mereka. Walaupun adakalanya barang-barang aku rosak disebabkannya.
Aku penah tengok my dady marah kat seekor kucing betina liar g kt umah dan serang kicie. Mmg dahsyat!! Separuh peha kicie koyak. Aku pun x boleh maafkan apa kucing betina dewasa 2 buat. Kicie masa 2 masih baby kitty g, kena serang ngan mama miaw. Besar lawan kecil?? Mana adil. Bukan sekali dua, memang berkali-kali. Alhamdulillah kicie cepat baik. mungkin bab kicie sedang membesar, maka sel pembesaran dan antibodinya berkembang ngan baik. suatu hari 2, aku agak my dady dh hilang sabar kot. Mungkin untuk menghalang mama miaw 2 cakar kicie g, my dady g potong kuku kucing 2. Kalau x silap dua atau tiga kuku yang dipotong..
aku sampai2 jk umah. dad cite la..... pelik gk aku tengok ada darah. napa? potong kuku kucing akan berdarah?? sbb tengok ada darah kuar la my dad berenti... cian oowh....

satu g, misai kucing adalah deria mereka.. aku pelik gk, napa kucing boleh tersepit kt pagar??? sbb misai mereka kena gunting?? hehehe.. cian.. yang aku tahu, jika kepala kucing boleh muat sesuatu saiz, maka Insya-Allah badan mereka juga akan melepasi. sama cm teori bawa kereta. jika bahagian tayar depan boleh melepasi, tayar belakang juga mampu melepasi dengan baik. (betul ka?? memandai jk aku.. pengalaman tengok bapa bawa keta bah..).

aku paling lucu tengok. miaw kembang bulu. kalau orang dusun panggil.. `sumarat' dia bilang... nge3.
aku ingat g.. kicie, suka koyakkan kerja rumah dan majalah RAPI aku, suka pungut ranting masuk dalam rumah. peliknya. kalau tym mandi, mulut bising mengiaw.. orang ingat aku dera miaw lak. tpi, badan stil dalam tab. x berganjak pun.. tido banyak pose. suka naik atas badan aku. suka gigit kaki aku. tido merata2 g... nge3. bangun pukul tiga pagi. waduh3.. memang letih jaga seekor miaw ni. tp, perkara 2 yang aku paling rindu sekarang. aku tertanya2 jg, boleh kah aku besarkan seekor  kucing dengan baik yang dengar kata aku cm kicie dan keluarga miaw aku keseluruhannya itu lagi???

besarnya pengaruh kucing kt aku.. hoho.

kicie yang dirindui....


ni kicie baru bangun tido.. hua3. kena paksa bergambar.
 
dia tido balik laaaa......



x boleh kacau.
kicie tido nyenyak laaaaaaaaaa.
hoho..
dia biar aku lak.
ya3!!! snap!!!

 
mimpi indah????
 
kicie tido lagi...
aku kacau cm mn pn, kicie bangun dan tido balik. hoho.
petang tadi dh bawa lari2 satu umah.
kicie ni, siang bejaga ... malam tido..
sebab 2 dia akan bangun jm 3pagi.
panjat sana cini.
kalau umie....
umie x peduli kicie 2. siap dia tendang g kalau kicie g gigit kaki dia.
hoho.
sori my sis..
aku mmg sayang bangat miaw ni.
 
aku rasa dia betul2. ngantuk ni. hehehe. pose banyak lagi 2.
 
hoho.. akhirnya tejaga juga dia. kena kacau.




hoho..
bangun sudah ya..                           

mimpi indah??
hehehehe.....
luv u kicie.







tidolah.. tidolah..
wahai kicie..
........................
      






 

 


letih gk aku kalau dia bt hal... cm ni.
men naik2 tiang.
dah la tinggi.
x gayat lak 2.
penah suatu masa kicie jatuh kat tanah.
aku memang takut kalau kicie panjat tinggi2.
kalau kicie panjat tinggi aku bt2 x nmpk la..
takut dia mengharap aku akan sambut kt bawah kalau dia jatuh... hoho.

                           kicie tengah bermain laa.
                    weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee..
                        cergas tahap dewa kicie ni.
                               aku dh penat main...






aku surender dh ni.. x larat mo kejar dia.



 

tengok!!!
dia bawa masuk sampah..
weeeeeeeeeeeeeeeeeee...
burung rupanya..
kicie3.
dia tangkap dan main jk 2.
x makan pn.
susah payah aku selamatkan burung 2.







okei kicie...
mami mo ambik gambar ni..
senyum skettttttttttttttt!!!






 
tengok respon dia..
 
malas!!!!! hoho(sedihnya x dilayan)hoho..
 
terima kasih Kicie..terima kasih buat my families miaws.. nge3.
xkan lupa...
 
Okicie Onizuka.. hoho. i`ll awez remember.....
Kenapa anda suka kucing?(klik disini)

0 dia berbicara:

Post a Comment