akhirnya my far kazen ana.. dh datang... hoho.. otw tido dh dia.. tido???Aku ingat g junior aku ngadu bab dia kena tindih tym tido.. takut la dblang.. hoho.. aku tnya la gak cm mcm... mungkin gangguan makhluk halus, jin... but my junior takut kalau ia buatan orang....  


kena tindih ngan sumting??? this perkara paling aku x pecaya dulu... NOW!!! kena kat batang idung sendiri....


aku pun pelik la.. sem satu aku duduk kolej, mmg kerap kena benda 2... antu 2 suka kat aku kot.. ahahaha.. dalam ramai2 penghuni kat umah 2, aku juga yang dia mo kacau, setiap sem aku kena, sem ni okai la sket.... betul ka?? gangguan jin. i asked my dad.. dalam agama pun ada cite bab gangguan jin dan makhluk halus ni.  

so, bila tanya orang tua2, dorang kata badan aku still mo membesar??membesar apanya. dah cukup besar dh ni..
hehehehe. nda tau la kalau mo melebar lak.. hohoho. 2 ka maksud membesar?? nge3.



kenapa kena tindih?? boleh jadi bab aku tido seksi.. adussssssssssssssssss.. x bersih umah???.. buku berselerak bab tido tym buat asgmnt?? addeeeeeeeeeeeeeeeeh.... kalau dari segi agama, boleh dikaitkan ngan gangguan makhluk halus.. but, cm mn lak mo cari jawapan ni ngan dari sudut sains dan kesihatan???... 
i got it...!!!


ia disebabkan oleh fenomena paralis tido... iaitu situasi lumpuh sementara. suatu tempoh singkat yg make person tidak dapat menggerakkan mana2 bahagian badan ketika baru memasuki fasa hendak tidur (hipnogogik/predormital - ia biasanya dikaitkan dengan halusinasi hipnogogik/ aktiviti otak yang mencetus situasi, spt mimpi). ia juga boleh jadi tym sedar dari tido(hipnopompik).



kenapa terjadi paralis tido??, bab kita tido dalam posisi terlentang dengan terlalu lama, now, paling aku takut tido this pose. hehehe. adaka...bab 2 kita kena ubah posisi tido dengan kerap untuk elak serangan gangguan tido ini,cm model lak pulak..ahaha.adussssss.



jadual tido yang tidak menentu, tidak cukup rehat, stress dan pertukaran gaya hidup yang mendadak (peralihan mod rehat kpd aktvt extrem secara mengejut). dalam kes hipnogogik tertentu, seseorang akan rasa spt ada sumting di dalam bilik dorang, mungkin juga g tindih dorang sehinggakan menyukarkan pernafasan. kalau kes teruk dh, agaknya boleh jd gila ka??? hehe. no komen. ada kemungkinan gk....



sebenarnya fenomena dh jd kat manusia sejak dahulu2 kala g. dipanggil fenomena Hag. mungkin kesannya menimbulkan keresahan dan ketakutan, tp xda risiko atau ancaman fizikal boleh berlaku. (yaka? yang aku tau, benda ni boleh menyebabkan maut gk.. kan sesak nafas 2....). hoho. menurut doktor lak, hampir setiap orang akan mengalami situasi ini. mungkin sekali atau dua kali dalam hidupnya. hewan boleh kena ka?? alalala.... cian lak...


apa yang menyebabkan ini??? boleh jadi bab kita kurang tido, paralis tido adalah sejenis halusinasi kerana ada malfungsi tido di tahap rapid eye movement (REM) iaitu pada tahap keempat dalam fasa tido dimana kita boleh bermimpi.


but when we lack of sleep, gelombang otak tidak mengikut tahap2 tido yang sepatutnya, contohnya dari tahap tido 1 terus ke tahap tido 4.(tahap tido paling ringan ke tahap REM). jadi, bila otak terbangun secara mendadak dari tahap REM terjadi la paralis tido. kita rasa seperti dh sedar but can`t move lak.


selain itu, paralis tido boleh jadi disebabkan peristiwa yang kita tidak boleh kawal, akibatnya muncul stress dan terbawa dalam mimpi. so, kena check balik cara hidup kita. aku ada gk cite kat junior bab paralis tido ni...  


'badan kita akan lumpuh sementara, 2 yang kita x boleh bergerak 2.. dan kita cam sedar tetapi x sedar bab gelombang otak tidak mengikut tahap tido yang betul..........'


but seriously, aku rasa sangat menyusahkan bila ada gangguan tido cm ni.. kadang2 aku x berani tido balik lak. hoho... rasa sakit? tp, betulkah kita rasa sakit atau ...sakit 2 otak kita yang buat???.. adehhhhhhhhhhh... bilang doraemon, sakit 2 amaran bahaya..!!! .
aku percaya yang ni... sakit 2 amaran bahaya..., so, bila rasa sakit kena peka la.. bayangkan kalau kita tiada deria ni.... adeeeeeeeeeeeeh, terjun dari bangunan tingkat 8 pn nda sakit ooo..... terus jak cacat atau mati.. kalau sampai ajal.. hehe. seripalissssssss....

0 dia berbicara:

Post a Comment