aku ada masalah ni.. tulang berbunyi. tulang rasa sakit, kalau sejuk sampai kat tulang, kalau terlanggar benda pn, sakit sampai ke tulang gk. napa???.
Dr kata, aku kurang kalsium?? tp, aku x fikir cm 2 sangat. boleh jadi gk. bukan semua kalsium badan kita boleh serap. 2 la maksud yang Dr gtau kt aku.

tulang berbunyi?? mmg agak memalukan. cm orang tua pn ada. hoho. angkat benda berat pn x boleh. ada seorang kakak ketawa kn aku bila aku ungkit bab ni. dia ckp, mungkin tanda dah tua.. coz dia pn ada tulang berbunyi gk.. hehehe.
aku xda tabiat untuk mematah-matahkan jari untuk dengar bunyi letupan itu. yang aku pasti bukan dari tulang. tym skul dulu aku seronok dan kadang2 join kengkawan yang ada tabiat ni. just untuk suka2. 2 pn tym SK.
x sayang badan tul.
kadang2 aku dengar gk my dad patah2kan jari pas abis solat. nge3.
aku pernah dengar, tulang berbunyi bab, ia lari dari kedudukan asal kemudian ia kembali kepada keadaan asal. sebenarnya bunyi itu adalah bunyi gas yang terkumpul dan terjadi bunyi disebabkan geseran.
gas ini berfungsi untuk mengimbangi asid urik, asid urik terdapat pada badan kita, gas yang terhasil adalah untuk menaturalkan dan menyahkan asid urik tersebut.

ketiadaan gas ini menyebabkan, asid urik tidak dinaturalkan. malahan, tabiat ini akan menyebabkan bunyi mudah terhasil walaupun hanya bergerak sedikit. (aku mana ada suka buat bunyi2 ni, then why?? hoho, mungkin bab mandi malam kot)..

Tulang memainkan peranan menyerap dan meneutralkan urik asid yang berlebihan. Kehadiran urik asid yang tinggi akan melemahkan fungsi tulang ini. Tulang yang bertenaga akan mudah untuk mengikat mineral terutama pottasium dan kalsium untuk membentuk tisu rawatan dan tulang. Tulang yang kuat akan mudah mengawal kehadiran urik asid dan mengelakkannya daripada mudah terhakis oleh urik asid. asid urik berkait rapat ngan penyakit gaut gk.

Rheumatoid Arthritis terjadi apabila urik asid telah menghakis dan memusnahkan tisu-tisu pada dinding rawan pada sendi jari. Mereka yang mengalami masalah sendi selalu berbunyi apabila digerakkan atau sengaja mematah-matahkan sendi (seperti jari) menunjukkan tanda-tanda awal masalah kelemahan pada organ tulang atau simptom Rheumatoid Arthritis.

Tulang yang kuat boleh mengikat mineral untuk perkembangan tisu dan pertumbuhan tulang. Osteoarthritis terjadi apabila rawan pada sendi tulang terhakis akibat kelemahan tenaga pada tulang yang gagal mengikat mineral untuk membentuk tisu baru rawan sendi.

tulang sangat penting. sebelum ni, aku x pernah fikir akan menpunyai masalah tulang. hooho. dan aku x tau, penyakit tulang begitu menakutkan...
di sendi kita terdapat cecair yang seolah2 melicinkan pergerakkan tulang kita. cam gear yang memerlukan minyak hitam jk. heheheheh.. sekurang2nya, aku tau la sket napa tulang kita cm berbunyi.. nge3.

0 dia berbicara:

Post a Comment