Jika kita kurang sihat. Pastilah alarm badan kita akan bagi petanda. Konsep ini sama dengan, personaliti seseorang boleh dilihat melalui wajah dan penempilannya. Someone said this 2 me. But, don`t judge the book by his cover. Nge3.

Badan kita adalah sebagai satu unit sistem, ia berkaitan antara satu sama lain. cm kata pepatah
 


‘cubit peha kanan, paha kiri terasa sakitnya, cubit peha kiri, peha kanan terasa sakitnya. 

Hoho. lebih kurang cm 2 la.

Dalam usaha berperang menyiapkan assigment ni. pastilah semua orang agak kelam kabut. dengan tahap kesibukan. termasuk juga aku. tanda2 pada tubuh boleh membantu kita meneliti tahap kesihatan kita. kengkawan aku kat U lain juga sedang bertungkus lumus dengan tugasan masing2. bila aku tanya khbr jk pasti akan dijawab 'bz'. hehehe. adeeeeeeeeeeeh. yang bestnya, this is their last sem, mean only  need 2 get trough final exam jk g. bestnya. then.. convo lak.. hoho. wish they  r in gud healthy la..


Jika terdapat garis menghitam pada bahagian kuku yang semestinya bukan la disebabkan terkena kotor. Rujuk la kepada DR. salah satu tanda kanser pada kulit mempunyai tanda2 awal seperti ini. Warna garis kekuningan, coklat atau menghitam pada kulit sepatutnya disebabkan sel kulit yang rosak. Semasa berada di SMK, famous bab, kepercayaan bab, jika terdapat garis puith2 kat kuku bermaksud ‘ramainya peminat’..hoho. sebenarnya, dari sudut kesihatan.. ia bermakna badan kita kekurangan vitamin.(aku baca buku ini tym form 5). Dan aku dapat maklumat g, ia juga mungkin kerana penyakit pada ginjal.

Agak lucu jika difikirkan, deodoran yang bertindak memutihkan ketiak diiklankan. Tp, ia adalah hakikat. Kulit bertukar warna boleh jadi disebabkan penggunaan bahan kimia. Dari segi kesihatan, kulit kasar dan warna gelap pada ketiak adalah tanda-tanda awal diabetes. Boleh jadi ini kerana insulin yang berlebihan pada aliran darah menyebabkan timbunan jaringan dan melanin. Gejalah ni selalunya boleh dilihat ketiak mungkin juga kt leher.


Benjolan pada badan mungkin adalah benjolan kolestrol. Tp, tanda ini akan muncul jika kolestrol dalam badan pada tahap yang tinggi. Rambut merupakan mahkota wanita mahupun lelaki. Keguguran rambut mungkin disebabkan stress dan kekurangan zat besi. 


Stress yang sangat tinggi memaksa tubuh memproduksi jumlah hormone kortisol yang sangat banyak. Ia boleh merosakkan system imun tubuh dan metbolisme. Stress adalah pembunuh dalam senyap. Rambut yang semakit nipis adalah tanda awal maslah pada kelenjar tiroid, kelenjer tiroid yang rosak menganggu hormon seksual. Jumlah hormone tiroid dalam darah boleh diukur.

perubahan mood, stress dan kesibukan. adalah pemangkin besar ke arah memiliki badan yang tidak sihat....


................................................................................


mungkin bukan semua orang memiliki kesihatan yang baik. sebelum diri sendiri merasai kesakitan itu, mungkin tidak akan begitu mengambil berat tentang tanda2 ini. kesihatan adalah antara harta tidak ternilai yang kita ada..

0 dia berbicara:

Post a Comment